Uudised

Projektinädal “Toit ja tervis” 11. november rauno


Projektinädal viidi läbi 2.-6. novembrini 2020

Projektijuht: õpetaja Tiina Kodu

Päevateemade eestvedajad õpetajad: Siiri Jõgisuu, Elina Antsi, Reet Lohuväli, Vally Koorits, Anu Sinimets, Lea Leesik, Ellen Varov

Osalejad: Urvaste Kooli õpilased ja kooli töötajad, Urvaste Koolis õppivad kutseõppurid ja kursusejuhendajad, kokku ca 100 osalejat.

Esmaspäev

Teema: “Kartul ja kartulikasvatuse ajalugu”

Eesmärk: Laiendada teadmisi kartulikasvatusest, selle ajaloost ja kartulitoitudest. Toota kartulist tärklist, teha kartulitrüki trükki ning valmistada kartulist erinevaid loomi.

Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, kunstiõpetus, kehaline kasvatus, kodundus, ajalugu.

Peale kolmandat õppetundi kogunes koolipere saali, kus projektijuht tutvustas projektinädala tegevusi. Päev algas powerpoint esitlusega teemal “Kartul ja kartulikasvatuse ajalugu”. Lõunatoidu lisandiks oli õpilastel võimalus valida kolmel erineval moel valmistatud kartuleid. Järgnesid tegevused saalis. Alustati kartuli riivimisega, mille tulemusel valmis tärklis. Paralleelselt sai osaleda kartulitrükis, kartuliloomade valmistamises ning mängudenurgas oli võimalus võistelda kartuli täpsusviskes. Valminud tööd seati näituseks ülesse. Õpilased osalesid aktiivselt ja jäid päevaga rahule.

Teisipäev

Teema: „Teraviljad ja teraviljatooted“

Eesmärk: Tutvustada kogu kooliperele Eestis kasvatatavaid teravilju ja nendest saadavaid teraviljatooteid ning maitsta õpilaste valmistatud erinevaid teraviljatoite. Valmistada erinevatest teraviljadest küpsetisi, serveerida neid kohvikus kohvikukülastajatele, kujundada kohvikus käitumise kultuuri ja tarka rahakasutust. Pärimuslike rahvamängude õppimine. Digipädevuste arendamine. Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, muusikaõpetus, kodundus, ajalugu, arvutiõpetus.

 

Päeva läbiviijad: Võrumaa Kutsehariduskeskus ja Valgamaa Kutseõppekeskus

Päeva esimesel poolel said kõik huvilised külastada koolikohvikut „Mesimumm“, kus selleks päevaks olid köögiabilise eriala õpilased valmistanud väga maitsvaid küpsetisi: kaeraküpsiseid, tatrakaraskit, võileiva ampse, leiva-banaani vahtu. Meeldivaks üllatuseks veel fetajuustukarask. Mmmmmm, kui maitsev kõik oli!

   Peale lõunat oli hariv ja kuulajaid aktiivselt kaasa mõtlema kutsuv loeng Eestis  kasvatatavatest teraviljadest ja teraviljatoodetest ning teadmiste kinnistamiseks teemat kokkuvõttev interaktiivne viktoriin. Seekord oli see kahoot.com lehekülje abil. Õpilased said sellest osa võta nii individuaalselt kui ka meeskondadena. Põnevust jätkus kõigile: nii võistlejatele, kui kaasaelajatele, nii õpilastele, kui õpetajatele.

   Suured tänud koostöö ja päeva õnnestumise eest õpetajad Rainer, Ellen ja Tiina.

Kolmapäev

Teema: “Piim ja piimasaadused”

Eesmärk: Saada teadmisi piimandusest,  piimanduse ajaloost ja erinevatest piimatoitudest ning nende valmistamisest. Valmistada kama, võid ja vahukoort, loovuse arendamine piltide värvimise kaudu ning osavuse ja täpsuse arendamine sportlike tegevuste abil.

Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, kunstiõpetus, kehaline kasvatus, kodundus, arvutiõpetus, ajalugu.

Sujuvamaks üleminekuks eelnenud teraviljapäevalt, alustasime uut teemat sissejuhatavalt kama töötoaga. Iga õpilane sai võimaluse ise valida kas keefiri või piima vahel, mille maitsestas ise kama, suhkru või soolaga - maitse-eelistused ju erinevad ja segamise rõõm lisaks. Pärastlõunal jätkus teemapäev põhjalikuma piimanduse ajaloo ning veisetõugude tutvustamisega, lüpsmise tehnikat sai jälgida interneti vahendusel. Kordava viktoriini kiiremaid vastajaid premeeriti Lehmakese kommidega. Meisterdamiseks sai valida lehmade-kitsede värvimise ja piimapakkide voltimise-kleepimise hulgast meelepärast tegevust. Kehalist osavust ja täpset kätt oli võimalik proovida nn juustukera sees, kus läbi juustuauguks kujundatud värava avanes võimalus sportlikeks tegevusteks. Soovijad said oma käega proovida, kuidas  vahukoort ja võid valmistatakse. Juba varem avatud temaatiline näitus täienes piimatoodete pakenditega  ning ajalooliste esemetega kohalikust koduloomuuseumist. 

Neljapäev

Teema: “Puuviljad ja köögiviljad”

Eesmärk: Propageerida tervislikku toitumist ja osaleda rühmatöös. Retsepti järgi salatite valmistamine, dramatiseeringu lavastamine ja ettekandmine.

Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, kodundus, eesti keel.
 

Üritus algas peale oodet. Saalis ootasid laudadel puuviljad ja köögiviljad ning vahendid salatite valmistamiseks. Õpilased tõmbasid loosiga endale valmistatava salati retsepti.

Kõigil oli vaja näidata oskusi ja teadmisi koguste arvutamisel ja kaalumisel ning salatite valmistamine võis täiskasvanute juhendamisel alata. Valminud salateid oli võimalus degusteerida ja valida oma lemmik. Võitjaks tuli õuna-porgandi-suitsujuustu salat.

    Järgnes dramatiseering muinasjutu “Naeris” alusel, kus iga rühm või klass sai läheneda loominguliselt muinasjutu esitamisele. Õhtu jätkus kooli töötajate poolt toodud hoidiste näituse ja degusteerimisega. Õpilastel oli samal ajal võimalus vaadata näitust nädala jooksul valminud töödest ja väljapanekutest. Projektinädal lõppes diskoga, mille korraldas õpilasesindus eesotsas president Karel ja asepresident Kaith.
 

Kokkuvõte projektinädalast:

Projekt õnnestus suurepäraselt. Tegemist oli kooli esimese  projektinädalaga. VII ja VIII klassi õpilased said näidata oma oskusi powerpointi tegemisel ja ettekandmisel. Esmakordselt saadi teadmisi kontrollida kahooti kaudu. Laiendati  teadmisi ja oskusi erinevatest toitainetest ja toitudest ning tervislikust toitumisest.  Õpilased said erinevate tegevuste kaudu arendada koostööoskust, suhtlemisoskust, loovust, esinemisoskust, tantsuoskust ning laiendada teadmisi pärimuskultuurist.

Projektinädal viidi läbi 2.-6. novembrini 2020

Projektijuht: õpetaja Tiina Kodu

Päevateemade eestvedajad õpetajad: Siiri Jõgisuu, Elina Antsi, Reet Lohuväli, Vally Koorits, Anu Sinimets, Lea Leesik, Ellen Varov

Osalejad: Urvaste Kooli õpilased ja kooli töötajad, Urvaste Koolis õppivad kutseõppurid ja kursusejuhendajad, kokku ca 100 osalejat.

Esmaspäev

Teema: “Kartul ja kartulikasvatuse ajalugu”

Eesmärk: Laiendada teadmisi kartulikasvatusest, selle ajaloost ja kartulitoitudest. Toota kartulist tärklist, teha kartulitrüki trükki ning valmistada kartulist erinevaid loomi.

Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, kunstiõpetus, kehaline kasvatus, kodundus, ajalugu.

Peale kolmandat õppetundi kogunes koolipere saali, kus projektijuht tutvustas projektinädala tegevusi. Päev algas powerpoint esitlusega teemal “Kartul ja kartulikasvatuse ajalugu”. Lõunatoidu lisandiks oli õpilastel võimalus valida kolmel erineval moel valmistatud kartuleid. Järgnesid tegevused saalis. Alustati kartuli riivimisega, mille tulemusel valmis tärklis. Paralleelselt sai osaleda kartulitrükis, kartuliloomade valmistamises ning mängudenurgas oli võimalus võistelda kartuli täpsusviskes. Valminud tööd seati näituseks ülesse. Õpilased osalesid aktiivselt ja jäid päevaga rahule.

Teisipäev

Teema: „Teraviljad ja teraviljatooted“

Eesmärk: Tutvustada kogu kooliperele Eestis kasvatatavaid teravilju ja nendest saadavaid teraviljatooteid ning maitsta õpilaste valmistatud erinevaid teraviljatoite. Valmistada erinevatest teraviljadest küpsetisi, serveerida neid kohvikus kohvikukülastajatele, kujundada kohvikus käitumise kultuuri ja tarka rahakasutust. Pärimuslike rahvamängude õppimine. Digipädevuste arendamine. Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, muusikaõpetus, kodundus, ajalugu, arvutiõpetus.

 

Päeva läbiviijad: Võrumaa Kutsehariduskeskus ja Valgamaa Kutseõppekeskus

Päeva esimesel poolel said kõik huvilised külastada koolikohvikut „Mesimumm“, kus selleks päevaks olid köögiabilise eriala õpilased valmistanud väga maitsvaid küpsetisi: kaeraküpsiseid, tatrakaraskit, võileiva ampse, leiva-banaani vahtu. Meeldivaks üllatuseks veel fetajuustukarask. Mmmmmm, kui maitsev kõik oli!

   Peale lõunat oli hariv ja kuulajaid aktiivselt kaasa mõtlema kutsuv loeng Eestis  kasvatatavatest teraviljadest ja teraviljatoodetest ning teadmiste kinnistamiseks teemat kokkuvõttev interaktiivne viktoriin. Seekord oli see kahoot.com lehekülje abil. Õpilased said sellest osa võta nii individuaalselt kui ka meeskondadena. Põnevust jätkus kõigile: nii võistlejatele, kui kaasaelajatele, nii õpilastele, kui õpetajatele.

   Suured tänud koostöö ja päeva õnnestumise eest õpetajad Rainer, Ellen ja Tiina.

Kolmapäev

Teema: “Piim ja piimasaadused”

Eesmärk: Saada teadmisi piimandusest,  piimanduse ajaloost ja erinevatest piimatoitudest ning nende valmistamisest. Valmistada kama, võid ja vahukoort, loovuse arendamine piltide värvimise kaudu ning osavuse ja täpsuse arendamine sportlike tegevuste abil.

Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, kunstiõpetus, kehaline kasvatus, kodundus, arvutiõpetus, ajalugu.

Sujuvamaks üleminekuks eelnenud teraviljapäevalt, alustasime uut teemat sissejuhatavalt kama töötoaga. Iga õpilane sai võimaluse ise valida kas keefiri või piima vahel, mille maitsestas ise kama, suhkru või soolaga - maitse-eelistused ju erinevad ja segamise rõõm lisaks. Pärastlõunal jätkus teemapäev põhjalikuma piimanduse ajaloo ning veisetõugude tutvustamisega, lüpsmise tehnikat sai jälgida interneti vahendusel. Kordava viktoriini kiiremaid vastajaid premeeriti Lehmakese kommidega. Meisterdamiseks sai valida lehmade-kitsede värvimise ja piimapakkide voltimise-kleepimise hulgast meelepärast tegevust. Kehalist osavust ja täpset kätt oli võimalik proovida nn juustukera sees, kus läbi juustuauguks kujundatud värava avanes võimalus sportlikeks tegevusteks. Soovijad said oma käega proovida, kuidas  vahukoort ja võid valmistatakse. Juba varem avatud temaatiline näitus täienes piimatoodete pakenditega  ning ajalooliste esemetega kohalikust koduloomuuseumist. 

Neljapäev

Teema: “Puuviljad ja köögiviljad”

Eesmärk: Propageerida tervislikku toitumist ja osaleda rühmatöös. Retsepti järgi salatite valmistamine, dramatiseeringu lavastamine ja ettekandmine.

Lõiming: loodusõpetus, inimeseõpetus, kodundus, eesti keel.
 

Üritus algas peale oodet. Saalis ootasid laudadel puuviljad ja köögiviljad ning vahendid salatite valmistamiseks. Õpilased tõmbasid loosiga endale valmistatava salati retsepti.

Kõigil oli vaja näidata oskusi ja teadmisi koguste arvutamisel ja kaalumisel ning salatite valmistamine võis täiskasvanute juhendamisel alata. Valminud salateid oli võimalus degusteerida ja valida oma lemmik. Võitjaks tuli õuna-porgandi-suitsujuustu salat.

    Järgnes dramatiseering muinasjutu “Naeris” alusel, kus iga rühm või klass sai läheneda loominguliselt muinasjutu esitamisele. Õhtu jätkus kooli töötajate poolt toodud hoidiste näituse ja degusteerimisega. Õpilastel oli samal ajal võimalus vaadata näitust nädala jooksul valminud töödest ja väljapanekutest. Projektinädal lõppes diskoga, mille korraldas õpilasesindus eesotsas president Karel ja asepresident Kaith.
 

Kokkuvõte projektinädalast:

Projekt õnnestus suurepäraselt. Tegemist oli kooli esimese  projektinädalaga. VII ja VIII klassi õpilased said näidata oma oskusi powerpointi tegemisel ja ettekandmisel. Esmakordselt saadi teadmisi kontrollida kahooti kaudu. Laiendati  teadmisi ja oskusi erinevatest toitainetest ja toitudest ning tervislikust toitumisest.  Õpilased said erinevate tegevuste kaudu arendada koostööoskust, suhtlemisoskust, loovust, esinemisoskust, tantsuoskust ning laiendada teadmisi pärimuskultuurist.